بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی

عمل جراحي پلك (بلفاروپلاستي) از جمله عمل‌هاي نسبتا شايع پلاستيك و زيبايي است كه با هدف رفع افتادگي پلك جهت رفع خستگي پلك، رفع چين و چروك اطراف چشم و برطرف‌كردن پف چشم انجام مي‌شود

. در سنين بالا انجام اين جراحي باعث درشت‌تر شدن چشم و حتي افزايش بينايي مي‌شود. نكته مهم آن است كه همه چين و چروك اطراف چشم با عمل بلفاروپلاستي برطرف نمي‌شود و بعضا بايد به روش‌هايي مانند ليزر و لايه‌برداري پوست توسل جست.

سن مناسب عمل بلفاروپلاستي

جهت انجام عمل بلفاروپلاستي، علايم تظاهريافته در پلك‌ها معيار اصلي مي‌باشد و صرفا سن بيمار تعيين‌كننده نيست. بعضي از بيماران به‌صورت ارثي مستعد افتادگي و پف چشم هستند كه انجام عمل بلفاروپلاستي در آنها حتي در سنين زير ٣٠ سالگي نيز ممكن است ولي اكثرا كانديدهاي اين عمل در دهه چهارم و پنجم مبادرت به اين عمل مي‌كنند و البته سنين بالاتر نيز منعي ندارد.

انواع عمل جراحي بلفاروپلاستي

عمل بلفاروپلاستي پلك‌هاي فوقاني فقط از روي پوست انجام مي‌شود و معمولا برش در يك چين پوستي پلك فوقاني مخفي مي‌شود و از طريق همان برش پوست اضافي و چربي برداشته مي‌شود و بافت‌هاي پلك فوقاني به قسمت‌هاي ثابت فوقاني‌تر ثابت مي‌شود. اما در مورد پلك‌هاي تحتاني به دو روش از روي پوست و روش برش از داخل چشم، امكان انجام عمل مقدور مي‌باشد. در برش از روي پوست با انجام يك برش مخفي در لبه‌ تحتاني پلك پايين، چربي و پوست اضافي برداشته مي‌شود ولي در روش داخل چشم، از برش مربوطه فقط مي‌توان چربي را حذف كرد و اضافات و چين پوستي قابل اصلاح نمي‌باشد. در هيچ‌يك از برش‌ها، جاي بخيه‌ها بعدها ديده نمي‌شود و كاملا مخفي است.

 

 

 

 

 

 

محل عمل بلفاروپلاستي و نوع بيهوشي

عمل جراحي زيبايي پلك (بلفاروپلاستي) معمولا با بي‌حسي موضعي و يا توام با داروهاي آرام‌بخش تزريقي انجام مي‌شود. از آنجايي كه براي ارزيابي ميزان حذف پوست اضافي و ساير موارد، نياز به همكاري بيمار در طول عمل مي‌باشد، ‌معمولا بيهوشي كامل براي اين عمل توصيه نمي‌شود. بيمار در طول عمل درد ندارد ولي آن اندازه هشياري دارد تا مواردي كه جراح از وي مي‌خواهد مانند بستن پلك، به بالا نگاه‌كردن و بازكردن دهان را انجام دهد.

عمل جراحي پلك (بلفاروپلاستي) را مي‌توان در مطب و يا در كلينيك‌هاي جراحي و همچنين در بيمارستان انجام داد. اين جراحي سرپايي بوده و بيمار همان روز عمل مي‌تواند ترخيص شده و به منزل بازگردد.

 

عوارض بلفاروپلاستي

علاوه بر عوارض معمولي كه بعد از هر عمل جراحي ممكن است حادث شود (مانند كبودي، ورم و درد) كه اين عوارض معمولا گذرا هستند، ديگر عوارض بعد از عمل بلفاروپلاستي شيوع چنداني ندارند.

از جمله عوارض بسيار نادر ولي خطرناك خونريزي پشت كره چشم است كه با درد بسيار شديد بيمار و بيرون‌زدگي كره چشم مشخص مي‌شود كه اگر اين حالت ايجاد شد بايد سريعا به پزشك خود اطلاع دهيد. ديگر عارضه عمل پلك مي‌تواند اكتروپيون يا به پايين كشيده‌شدن لبه پلك تحتاني باشد كه معمولا با ماساژ و به‌مرور زمان مشكل حل خواهد شد. ديگر عوارض مانند بازشدن زخم، عفونت و اسكار مشخص در جاي زخم بسيار نادر هستند.


چاپ   ایمیل