بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک پروتئین مشتق شده از سم بوتولیسم می باشد که جهت به حداقل رساندن و یا صاف کردن خطوط و چین و چروک روی صورت در زیر پوست تزریق می گردد. با تزریق دوزهای کمی از بوتاکس در واقع قسمتی از عضلات صورت را فلج می کنند تا باعث صافی و یکدستی صورت گردد .


كاربرد بوتاكس در پوست و زیبایی چیست؟
به طور كلی كاربردهای بوتاكس را میتوان به 2دسته زیبایی و درمانی تقسیم كرد.

كاربردهای زیبایی بوتاکس
رفع چین و چرو كهای حركتی ،متوقف كردن پیشرفت چروك های ثابت مثلا در پیشانی، دور چشم، خط اخم، چینهای دورلب و چین های چانه و گردن.
بالا بردن ابروها
بالا بردن گوشه لب ها
كاهش نمایش لثه هنگام خندیدن
بالا بردن نوك بینی
بهبود افتادگی قسمت تحتانی صورت در کنار تزریق فیلر ها و چربی بهبود چین های چانه


تزریق بوتاكس در چه مواردی ممنوع است؟
اگر بیماری سابقه حساسیت مشخص به بوتاكس یا سابقه ی بیماری های عصبی عضلانی مثل میاستنی داشته باشد ،همچنین در خانم های باردار، در دوران شیردهی، در حضور عفونت فعال در محل تزریق مثل وجود جوش چرکی مصرف بوتاكس تو صیه نمی شود.

آیا در صورتی كه مصرف بوتاكس قطع شود، عضلات صورت دچار افتادگی بیش از پیش نمی شوند؟
به هیچ وجه . این اعتقاد از این جهت شایع است كه این فرد مدتی تحت تاثیر بوتاكس حركت عمده ای در محل تزریق ندارد واحساس سنگینی و كشیدگی میكند و با تمام شدن اثر دارو، این احساس را از دست میدهد و میتواند دوباره ناحیه مورد نظر را چین دهد.عكس هایی كه قبل از تزریق گرفته می شود به طور مشخص برای اثبات همین مسئله است.

تزریق بوتاكس را از چه سنی می توان شروع كرد؟
بسته به علت كاربرد بوتاكس دارد. سازمان دارویی آمریكا FDA كاربرد زیبایی بوتاكس را بین سنین 18 تا 65 سال مجاز شمرده است.بوتاكس در كودكان در درمان انقباضات عضلات نو احی مختلف از جمله کجی گردن به كار میرود که در این مورد تایید FDA راداراست.
آيا بوتولينوم عوارضي هم دارد كه خطرناك باشد؟
تزريق بوتولينومA روش كم عارضه اي است. عارضه‌هاي احتمالي و بي‌اهميت و نگراني بعد از تزريق عبارتند از: قرمزي محل تزريق، ورم موضع، خون مردگي، به ويژه در نواحي دور چشم، درد محل تزريق، سردردي كه ممكن است تا سه ساعت طول بكشد، تهوع مختصر، ضعف عمومي و خارش. بعضي عوارض احتمالي ديررس كه اهميت بيشتري دارند نظير دوربيني، افتادگي پلك و ابرو نيز مطرح هستند كه اگرپزشك و بيمار نكات ظريفي را رعايت كنند، قابل پيشگيري هستند و مرور زمان و خود به خود برطرف مي شوند. توجه داشته باشيد كه در صورت بروز ورم شديد در ناحيه تزريق، خون مردگي وسيع و نيز مشاهده افتادگي در پلك و ابرو بايد به پزشك خبر داد.


چاپ   ایمیل